– Edukacja nie potrzebuje reformy – potrzebuje transformacji. Kluczem do tej transformacji nie jest standaryzacja edukacji, ale jej personalizacja

W pełni identyfikuję się ze stwierdzeniem jednego z moich mentorów edukacyjnych. Webinarium chciałabym poświęcić zagadnieniom związanym z kształtowaniem kompetencji kluczowych w polskich szkołach, ze szczególnym zwróceniem uwagi na czas pracy zdalnej.
Warto będzie znaleźć odpowiedzi na pytania nurtujące nauczycieli i dyrektorów , m.in.:
Kto, gdzie i kiedy kształtuje kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży?
Jaka jest rola edukacji formalnej (przedszkole, szkoła) w kształtowaniu kompetencji kluczowych uczniów?
Czy w podstawowych aktach prawnych określających funkcjonowanie oświaty w Polsce znajdziemy potwierdzenie konieczności kształtowania kompetencji kluczowych?
Co powinna robić szkoła, aby kształtować kompetencje kluczowe?
Co decyduje o kształtowaniu kompetencji kluczowych – to, czego uczymy, czy to, jak uczymy? Jakie formy, metody nauczania i pracy szkoły lepiej służą kształtowaniu kompetencji kluczowych?

Punktem wyjścia będzie zdefiniowanie pojęcia: ‘kompetencje kluczowe’:
Kompetencje kluczowe to te, których potrzebujemy wszyscy do samorealizacji i rozwoju osobistego. Towarzyszą nam przez całe życie. Każdy rozwija je w sposób naturalny, często nieświadomie. Potrzebne są w życiu codziennym np. w celu uzyskania zatrudnienia, pomagają w socjalizacji i byciu aktywnym.
Kompetencje kluczowe kształtujemy:

  • formalnie (w szkole, na studiach),
  • pozaformalnie (kursy, szkolenia),
  • nieformalnie (słuchając lektora języka obcego, czytając bajkę dziecku).
    Kompetencje określamy jako połączenie:
    • wiedzy, która pozwala generować nowe idee, teorie w oparciu o to czego nas nauczono;
    • umiejętności, czyli zdolność i możliwość realizacji procesów i korzystania z istniejącej wiedzy do osiągania wyników;
    • postawy opisują gotowość i skłonność do działania lub reagowania na idee, osoby lub sytuacje.
    W kolejnych częściach webinarium przyjrzymy się:
    • szkole (przedszkolu) jako miejscu, w którym nauczyciele w różnorodny sposób kształtują kompetencje kluczowe u uczniów,
    • praktycznym przykładom (pomysłom) na sposoby kształtowania kompetencji,
    • metodom pracy, które ułatwiają kształtowanie umiejętności i postaw.

Zapraszam do uczestnictwa w spotkaniu!

Back to top